Аби не загубилися в школі: Адаптація учнів перших та п’ятих класів

Адаптація до освітнього процесу — це пристосування психіки школяра до нового режиму, перебудова його пізнавальної, мотиваційної і емоційно-вольової сфер. Перший «адаптаційний досвід» дитина отримує в дитячому садку, наступні — в першому та п’ятому класах школи

Супровід адаптації школярів у загальноосвітньому навчальному закладі здійснюють працівники психологічної служби, зокрема практичний психолог. Окреслимо основні причини «адаптаційних труднощів» та визначмо орієнтовний алгоритм супроводу учнів у період адаптації.

Адаптація першокласників: криза 6-7 років.

Вступ до школи та адаптація в навчальному закладі спричиняють докорінну перебудову способу життя і діяльності дитини.

Криза 6-7-ми років збігається з початком шкільного життя.

У першокласника зберігається мислення дошкільника та переважає мимовільне запам’ятовування— головним чином того, що зацікавило, а не того, що необхідно.

Психологічний вік, за визначенням ЛьваВиготського, є новим типом будови особистості та її діяльності. Це ті психічні й соціальні зміни, які вперше виникають на певному віковому етапі. Вони визначають свідомість дитини, її ставлення до середовища, її зовнішнє і внутрішнє життя, весь хід її розвитку.

/Files/images/Adaptation_Vikovi_osoblyvosti_1_Pedrada.jpg

Успішність школярів у середніх та старших класах залежить від того, як відбувалася адаптація до умов навчально-виховного процесу в початкових класах.

Адаптація п’ятикласників: початок підліткового віку

Підлітковий вік називають критичним, кризовим. Криза підліткового віку полягає в переході від залежного дитинства до незалежної дорослості — «вже не дитина, але ще не дорослий».

Провідні науковці наголошують на тому, що працювати з підлітками слід з огляду на такі чинники:

  • основні новоутворення упсихіці
  • провідний вид діяльності
  • соціальна ситуація розвитку
/Files/images/Adaptation_Vikovi_osoblyvosti_5_Pedrada.jpg

Соціальна ситуація розвитку підлітка істотно відрізняється від ситуацій розвитку в дитинстві. Розбіжність пов’язана не стільки із зовнішніми обставинами, скільки із внутрішніми чинниками.

Підліток продовжує жити в сім’ї, вчитися у школі, контактувати зоднолітками, але сама соціальна ситуація трансформується в його свідомості в нові ціннісні орієнтації.

Перехід від дитинства до дорослості зумовлює іншу розстановку акцентів між сім’єю, однолітками та школою. Зокрема змінюється мотивація до навчання, загальне ставлення до перебування в школі. Якщо молодші школярі психологічно захоплені навчальною діяльністю, то підлітків починають приваблювати взаємини з однолітками.

У п’ятому класі статусшколяра ускладнюється:
  • зростає кількість навчальних предметів та поглиблюється їх зміст
  • збільшується навчальне навантаження— кількість уроків та обсяг домашніх завдань
  • збільшується чисельність вчителів
  • вимоги до навчання стають диференційованими.

Дезадаптація: що, як і чому

Дезадаптація— нездатність або неможливість індивіда пристосуватися до умов і вимог соціального оточення; явище, протилежне процесу адаптації.

/Files/images/Adaptation_Oznaky_Pedrada.jpg

За науковим визначенням, шкільна дезадаптація— це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи.

Ознаки дезадаптації:

  • підвищена стомлюваність
  • дратівливість
  • спалахи гніву, агресивність або надмірна сором’язливість
  • замкнутість
  • підвищена тривожність
  • низька самооцінка.

За перших ознак дезадаптації необхідно провести роботу з педагогічним колективом, батьками та дітьми.

Прояви дезадаптації:

  • відставання від навчальної програми
  • зниження працездатності наприкінці дня
  • недисциплінованість, порушення правил поведінки
  • невміння будувати взаємини з однолітками та дорослими
  • підвищена тривожність
  • неуспішність у навчанні.

Подолання шкільної дезадаптації має бути спрямоване на усунення причин, що її викликають. Основні причини труднощів під час адаптації:

/Files/images/причини.jpg

За матеріалами Наталії СОСНОВЕНКО, наукового співробітника Українського науково-методичного центру практичної психології ісоціальної роботи НАПНУкраїни, Київ

Кiлькiсть переглядiв: 47

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.